New Zealand

17 februari 2015 - Muriwai Beach, Nieuw-Zeeland

Ha, we zijn bij ons eerste hoofdgerecht aangeland, het Noorder eiland van New Zealand....en we hebben zon sindsdien!!!

In Australie hebben we het nog erg naar ons zin gehad, gekampeerd met Peter in het Gully Bear Camp, wat we slechts met de grootste moeite vonden en daarna met ons tweeen in Wilkins Promontory National Park, de ‘Prom’ voor Aussies. Ook hier liepen wij in onze winterkleren en de Aussies in korte broek en hemdjes....De mooiste dagen hadden we on the road, en bij Peter thuis. De natuur was prachtig, wildlife hebben we niet veel gezien, 1 kleine kangaroe, die de weg overstak en een wombat of possum, die s nachts de vreselijkste geluiden maakte (we zaten allebei rechtop in bed...) en  die de volgende ochtend in onze icebucket bleek te hebben overnacht. Alles kon weg, was helemaal warm geworden. Maar gelukkig hadden we al wat dieren in een soort dierentuin gezien en later pinguins, garnalen, zeepaardjes en nog veel meer in het Zee aquarium in Melbourne. In Melbourne mochten we in de flat die Heather gehuurd heeft om tijdelijk dichter bij haar werk te zitten. Een prachtig luxe appartement met een tramhalte voor de deur, waar je zo de tram into de city kon nemen! En we konden nog naar het trammuseum dat net onder haar flat lag, een soort Spoorwegmuseum in het klein. Ook St. Kilda hebben we nog aangedaan. Voornamelijk om te lopen en te eten. We boften! Het was heel gezellig met Heather en met hun beiden.

Zondag om 04.15 uur werden we door een taxi opgehaald en naar de airport gereden, we vlogen om 07.15, ontmoetten om 14 uur het meisje dat ons naar Raglan bracht (2 uur rijden bijna) en voelden ons totaal uitgewoond tegen 21.00 uur. Sliepen als rozen in een B&B. De tijd is hier twee uur later dan in Australie, 12 uur tijdsverschil met Nederland, dus als het bij jullie ochtend is, is het hier AL avond. De 2 uur verschil met Australie maken wel dat je hier een langere avond lijkt te hebben (als je vanaf 17 uur rekent, wat wij doen), wat we fijn vinden.

Maandag hebben we alle instructies voor onze campervan gekregen van Anna van Piriwiwi. Het is fijn dat Han al ervaring heeft met links rijden, de wegen zijn hier vaak maar weggetjes, erg smal....We zitten nu op onze tweede camping, reizen langzaam (lett. En fig.) naar het noorden, verdwalen soms een beetje ondanks de gps en plattegronden. De natuur is hier eigenlijk nog mooier, uitgestrekte en tegelijkertijd compacter dan in Australie. Hele grote natuurgebieden vallen onder het Department of Conservation (DOC) en dat betekent dat niemand er meer mag gaan wonen en de natuur zo behouden blijft. Prachtige bomen, palmen en struikgewas waar je ook kijkt. De huizen die er wel zijn, lijken wat minder luxe dan de Australische, hoewel we hier op sommige plaatsen ook al hele aardige ‘optrekjes’  hebben gezien. Hier geen native wild, alleen wat vleugelloze vogels, die niet kunnen vliegen, maar dus ook geen gevaarlijke gifslangen zoals in Austalie.

Ons busje bevalt ons geweldig, lijkt op ons bootje, iets kleiner, maar net zo gezellig. We hebben er al heerlijk in geslapen (nog steeds lange nachten, 11 tot 12 uur...!). De fietsen die we erbij hebben gehuurd, zijn prachtig, we zijn er al op naar de toiletten geweest...ca

Morgen of overmorgen gaan we op weg naar de eeuwenoude Kairi wouden, geen idee nog hoe lang we er over doen, maar er zijn overal campings en free campings waar we ook mogen staan en gewoon ergens in het wild mag ook nog vaak. We gaan het zien, hebben veel voorraad ingeslagen voor als we geen winkels tegenkomen een lange tijd, wat hier normaal schijnt te zijn.

Tot het volgende reisverslag en bedankt voor t lezen!

1. Henny:
    17 februari 2015
    Om half acht in de trein naar Groningen door mistig Nederland dit verslag lezen... heeft wel wat om me te laven aan die fijne reisverhalen van jullie in je go with the flow campertje. Liefs Henny M.
  2. GM de Groot:
    17 februari 2015
    nou dat lijkt me geweldig: Nieuw Zeeland. Moet schitterend zijn. Ik geniet van de foto,s van Australie. Ik dacht dat je daar struikelde over de beesten en gifspinnen enzo. maar ik hoor dat dat altijd meevalt. Nou geniet van dit prachtige land. ben benieuwd naar die wouden.

Geniet ze,

Truus
  3. Dink:
    hoi Janny, Han,
    KLinkt heel goed allemaal. Leuk om jullie verhalen te lezen. Het is een mooi avontuur. Hier is het vooral veel tinten grijs, dus geniet maar lekker daar. groetejs Dink
  4. Anton:
    Hallo Janny en Han,
    Geniet van jullie reisverhalen. Beeldend geschreven, dus makkelijk mee te beleven. Hier leven en boulen we ook door; zacht wintertje. Geniet er verder van. Groeten, Anton.
  5. Jacques Frowijn:
    Hy Janny en Han,
    De reisverhalen worden steeds mooier en de beelden (foto''s spreken voor zich.
    Wat ik mis is "hoe is het met roken"" volgens mijn informatie is het daar nog strenger dan bij de Aussies'
    Zijn jullie gestopt of doen je jullie nog steeds samen met een sigaretje?
    Wens jullie nog een voorspoedige reis en vol op genieten.

groetjes Jacques
  6. Hettie:
    17 februari 2015
    Heerlijk om jullie verslag te lezen. Het reizen lijkt steeds meer ontspannen te worden, om jaloers op te worden.. geniet ervan, blijven schrijven graag.. liefs hettie
  7. Hettie:
  8. Janny:
    18 februari 2015
    Leuk al jullie reacties! Zitten nu op een campground waar we geweldig internet bereik hebben, bij de campkeuken......Ook lekker op het strand gezeten en een duik genomen, rond de 20 graden.
  9. Inge Lagerwey:
    18 februari 2015
    grappig dat het woordje 'hier' vaak voorkomt, da's zo amerikaans! Leuk busje & mooi allemaal, alhier knisperend zonnig...Xx
  10. Herman van Riessen:
    18 februari 2015
    Erg leuk en informatief om jullie reis te volgen. Indrukwekkend! Veel plezier verder!
    groet,
    Herman
  11. Loeke:
    20 februari 2015
    Hallo Janny,
    Hallo Janny, klinkt allemaal goed daar en leuk om foto's te zien, lekker genieten zo te zien. Fijn dat het weer warmer en droger is en jullie die vrienden bezochten. Hier alles zijn gangetje, zachte winter maar bolletjes komen weer op in de tuin, weer veelbelovend voor de toekomst. Geniet nog, groet Loeke
  12. Betty van Weele:
    21 februari 2015
    Tjarda is dit weekend bij ons, daarom heb ik jullie reisverhaal gelezen.Leuk, omdat wij ook in Nieuw-Zeeland zijn geweest. Wij zijn ook geïnteresseerd in jullie belevenissen. Jaap heeft sinds ruim drie weken een nieuwe heup, en ik heb maandag een staar-operatie aan mijn 2e oog.
  13. Janny:
    1 maart 2015
    Hoi Betty, Han heeft je erop gezet.
    Mensen die liever persoonlijk reageren naar ons kunnen ons ook mailen: [email protected] en [email protected]