De Galapagos eilanden

7 juni 2015 - Quito, Ecuador

De Galapagos 6.6.15

Ons grand dessert.... en gelijk het lastige daarvan: we hebben al zoveel gerechten verorberd, dat we al behoorlijk gevuld en vervuld waren..... Iedereen kijkt uit naar dit verslag, en de foto's die Han morgen in Quito gaat plaatsen zullen vast niet teleurstellen en voor zich zelf spreken. Net als bij de big 5 in Zuid Afrika, hebben wij zeker de grande 10 en misschien nog wel meer van de Galapagos gezien: zeeleeuwen, heel veel in allerlei maten, boobies met blauwe voeten en gewone voeten, galapagos albatrossen en havikken, friggit birds, die vaak boven de boot meezweven, pelikanen, die in het avond licht van de boot op vliegende visjes, 35 cm lang, jagen samen met een paar heel snelle en slimme zeeleeuwen en onhandig vis vangende grote haaien. Op de eilanden zagen we ook heel veel marineleguanen en kleine lavalissa's specifiek voor de G., flamingo's die slechts 3 maanden per jaar naar graziger verten trekken, maar altijd naar een bepaald eiland terugkeren, reuze land- en zeeschildpadden, heel veel mooie vissoorten, die echt veel groter zijn dan ik ooit gezien heb bij koraalriffen, enorme sting- en eaglerays en enkele haaien. Echt super dus!

Voordat we naar de Galapagos gingen hebben we in het oosten van Quito nog een zeer aangrijpende en mooie tentoonstelling en het huis met pre columbiaanse kunst gezien van Guyasamin, een schilder en beeldhouwer, wiens werk in 4 fasen op te delen valt. Vooral de anger fase was indrukwekkend. Hij beeldde zijn woede over misstanden in de hele wereld uit via handen en gezichten. Hij is vast te googelen.

De volgende dag gingen we naar het Mercure hotel. Een nieuwe wereld voor ons. We dachten ff onze was te kunnen laten doen daar, kregen het ook keurig terug, maar we schrokken ons rot van de rekening: $86...! foutje! S avonds zijn we Mariscal ingegaan, dat was een heel ander Equador! Allemaal eet- en dranktenten, grote reclames, heel veel politie. Leuk om ook eens mee te maken.

Daarna met het vliegtuig naar San Christobal, een van de 4 bewoonde eilanden van de Galapagos. Het regende toen we aankwamen. Nadat we op onze boot, Xavier III aangekomen waren was er gelijk een lunch en daarna activities, snorkelen en wandelen. Wandelen met een groep vinden wij een crime, wachten is dat vooral tot iedereen zijn foto's heeft genomen. Het snorkelen is prima, want als je er genoeg van hebt, kan je op een panga klimmen en krijg je een handdoek.

We voeren vaak in de avond of nacht van het ene eiland naar het andere. Het weer was prachtig na de eerste 2 dagen, zonnig en warm. De watertemperatuur was rond de 25 graden.

Snorkelen en wandelen bleken de voornaamste dag activiteiten, naast ontbijt om 7 uur, lunch, een snack, een briefing over de volgende dag en een avondmaaltijd. De meeste mensen gingen rond 20.30 slapen. Wij meestal wat later. Het leven aan boord werd na de 2de dag een prettige routine. De groep was leuk, ook nadat er halverwege een wisseling van de helft van de groepsleden plaatsvond. Soms was en is het heerlijk om een wandeling te skippen en even extra tijd voor jezelf te hebben en het wachten op de anderen te ontlopen. Dat doen we nu ook, even de boot voor jezelf, heerlijk! Natuurlijk hebben we ook veel lol, sommige mensen zijn zo grappig of slachtoffer van hun excentrieke eigen aardigheden.... Zo is er een zwarte jongen van de Virgen islands uit de VS, die met onmogelijk veel bagage (zo'n 35 a 40 kilo!) rondreist en een heel vrolijk karakter heeft. Hij is echt op alles voorbereid, heeft wel een grote cameralens verloren tussen de rotsen en heeft met zijn I phone in de zak een halve dag gesnorkeld. Maar het leukste was, dat toen wij een korte lava tunnel gingen bekijken, Han tegen mij zei: Janny, kijk John. Hij had een hoofdlampje op! Als je genoeg meeneemt, heb je altijd de juiste dingen bij je.....we kwamen bijna niet meer bij van het lachen, zo geestig!

Het eten is trouwens best lekker, altijd veel groenten, fruit, vis en vlees. Ook mogen we roken op het dek waar onze hut ook is. Eerst werden we naar het upperdek verbannen, maar daar bleken gelukkig een aantal vaten gasoline te staan, die Han ontdekte, en daarna was en is het prima. Op de eilanden is roken verboden, voor de dieren....er wordt erg veel rekening gehouden met de beesten hier. Men probeert de schildpad populatie weer wat aan te sterken middels een breeding centrum, dat we ook bezocht hebben. Als er ergens platvisjes aan de kust (zouden) zitten, mogen de panga's daar niet landen, want dan verdwijnen ze misschien, bang geworden. Dat wij in Fiji met reefsharks hebben gezwommen die zelfs in hun nekvel boven water werden gehouden is hier een soort vloek. De sharks zouden hier dood gaan aan de stress.... So much voor survival of the fittest. Aan de andere kant hebben de populaties van verschillende diersoorten erg te lijden van El Ninjo en de ratten die de whalers binnen gebracht hebben en blijken de schildpadsoorten van de verschillende eilanden genecologisch niet te mengen met andere.

Ons reisgezelschap is weer terug van een strandwandeling met heel veel zeeleeuwen op een plek, blij dat we niet mee gegaan zijn. Maar dat is ook gelijk ons nadeel, we hebben al zoveel gezien in de afgelopen 5 maanden, zijn ook een beetje overvoerd. Dus helemaal toe aan weer naar huis gaan! Verheugen ons er zelfs erg op, het is mooi geweest! Nog een nacht in Quito morgen, een museum bezoek en dan met het vliegtuig naar Madrid en door naar Amsterdam. Lijkt me geweldig jullie allemaal weer te zien en spreken! En natuurlijk wacht t bootje op ons in Vinkeveen....

1. Ton:
    Hoi Han & Janny

Zo, die zit in de rugzak en nemen ze jullie nooit meer af !!

Bedankt voor alle mooie verhalen & foto's.

Welcome back home again !!

Dikke kus.

Ton & Hetty
  2. Frances Tan:
    Wat een droomreis!!
    Leuk om jullie verhalen te horen als jullie weer terug zijn!
    Bootje kan eindelijk, het wordt nu pas zomer in nederland
  3. Cocky:
    Hallo Janny en Han,
    Wij hebben genoten van al jullie belevenissen en hopen Hallo Janny en Han,
    Wij hebben genoten van al jullie belevenissen en hopen jullie snel te zien.
    Goede reis terug.
    Liefs, Cocky en Paul
  4. Marijke en Rob:
    8 juni 2015
    Geweldig,alle verhalen en foto's. En nu de huismus weer leren herkennen. Goede thuisreis. Liefs, Rob en Marijke
  5. Lya:
    Lieve mensen
    Bedankt voor de super verhalen ook zo fantastisch geschreven,net of je het zelf beleefd. Hele goede reis terug en op het bootje in Nederland is het ook leuk hoor. Hopelijk een zonnige zomer voor ons allemaal. Veel liefs van ons.
  6. Tjarda:
    8 juni 2015
    Volgende keer starten op de galapagos dan valt daarna alles tegen eric en marleen hebben ook hoofdlampjes mee op reis echt een onmisbaar attribuut is het een internationale groep? Wij vertrekken zondag voor 2 en een halve week naar ameland 2 juli weer terug leuk om jullie daarna weer eens te zien liefs tjarda
  7. GM de Groot:
    8 juni 2015
    nou wat een geweldige afsluiting. Het doet mij genoegen dat de dieren beschermd worden. Nooit genoeg voor mijn gevoel.
    Dank voor de geweldige verhalen en mooie foto's en kom goed thuis!
  8. Jan en judith:
    8 juni 2015
    Hoi Janny en Han , wat hebben jullie een schitterende reis ( bijna ) achter de rug!Jullie hebben zoveel indrukken opgedaan ; het is bijna niet te bevatten!Het is fijn dat jullie ook weer naar huis verlangen , want het zal misschien best moeilijk zijn om weer om te schakelen naar het 'gewone ' leven. Hele goede terugreis toegewenst ! Jan en Judith.
  9. Henny:
    8 juni 2015
    Prachtige verhalen zeg! Welkom terug in het best wel zonnige Nederland, xxHenny
  10. Peter:
    8 juni 2015
    Mooie laatste reisimpressie jongelui, Guayasamin is googlebaar en maakte ook sieraden die kennelijk bij zijn huis en museum worden verkocht, hebben jullie die ook gezien/gekocht?
  11. Elsbeth:
    8 juni 2015
    Prachtige verhalen, ervaringen en foto's. Alweer aan het eind van jullie reis. Wat gaat de tijd snel. Leuk om binnenkort weer af te spreken en de verhalen uit jullie mond te horen. Goede terugreis en welkom terug in Nederland!
  12. Suze:
    9 juni 2015
    Mooie ervaringen zeg. leuk beschreven. Een goede reis naar huis. Warme groet
  13. Corry vd p:
    9 juni 2015
    Heel goede thuiskomt Janny en Han, en bedankt voor alle verslagen, altijd weer spannend om te lezen. Wij gaan nog even door om Australie te ontdekken. Tot ziens in Utrecht of waar dan ook. Liefs Corry vanuit Brisbane
  14. Yvonne:
    9 juni 2015
    Super leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Een hele goede reis en welkom weer in Nederland!
    xx
  15. Jeanne:
    10 juni 2015
    mooie verhalen. Welkom thuis!
  16. Marijke Nielsen:
    10 juni 2015
    Heb ook erg genoten van jullie verhalen. Sommige plekken kwamen me bekend voor. Wellicht tot ziens in de intervisie Janny?
    Groet van Marijke
  17. Anton:
    16 juni 2015
    Lieverds,
    Genoten van jullie verhalen. Welkom home in ons waterlandje en (hopelijk) tot ziens op ons slotfeestje van We Legge.
  18. Hettie:
    19 juni 2015
    ha janny en han,
    ik snap dat jullie toe zijn aan de thuisreis, overweldigende hoeveelheid indrukken, daar kunnen jullie nog jaren mee verder, lijkt me. Welkom thuis. Tot zondag??
  19. Henri:
    30 juni 2015
    Heb hekel aan feulletons, maar heb al jullie verslagen bewaard. Die ga ik dus in een keer lezen. Lijkt mij heel boeiend. Daar hoor je nog van als ik jullie weer zie.
    Tot ziens dud,

Henri
  20. Janny:
    30 juni 2015
    Allemaal heel erg bedankt voor de leuke en aardige reacties. Wij hebben inmiddels een hard cover boek binnen met alle verhalen en foto's, 234 blz (!!!), echt mooi. Hopen jullie snel te zien en spreken. Er gaan nu advertenties op de reisblog komen, helaas. Vgr en xxx janny en han