Mancora, Peru

12 mei 2015 - Máncora District, Peru

Dit wordt een wat korter reisverhaal, want we hebben vooral gereist en geluierd sinds het vorige verslag. Lima kon ons niet echt bekoren, de uitstoot van de auto's en bussen is overweldigend! Natuurlijk zijn we met een bus naar het oude stadscentrum gegaan. Dat lag een heel eind weg van onze wijk, Miraflores, een van de meest veilige wijken in Lima. Overal staan daar hekken om de huizen, hotels ed. En dit deel van de stad wordt echt schoongehouden, voor de toeristen. Kom je er buiten, zoals wij op weg naar het oude centrum dan zie je meer het echte Lima. Mensen krioelen op straat, veel stalletjes, overal file of gekmakend chaotisch verkeer. De bestuurders letten hier alleen op hun voorgangers en soms op auto's of tuktuks die naast hen rijden en pakken ieder open plekje dat ze zien. Zelfs Han zou hier niet zelf willen rijden....en dat wil wat zeggen! In de oude stad wat rondgezworven rond de plaza des Armas, lekker gegeten en een kerk van de Franscicanen bezocht. Kregen een Engelstalige rondleiding. In de catacomben lagen tienduizenden beenderen en doodshoofden gesorteerd op grootte, heel macaber en een beetje vies. Van overledenen egroottvan gevangenen? Er schijnt hier ook een inquisitie te zijn geweest.... Na Lima zijn we met een bus naar het noorden gegaan, naar Trujillo, 8 uur rijden. Om 23 uur zaten we met een glaasje wodka op ons balkonnetje in een heerlijke temperatuur. Zijn hier geen ruines ed gaan bezoeken, omdat die weggeregend en gewaaid zijn door El Nino en je veel fantasie moet hebben om de complexen nog te zien. Wel naar de markt, het stadscentrum en een vissersdorpje in de buurt gegaan. Ook hier weer veel Volkswagen kevers, we zien er in Peru zoveel, dat Han er een apart album kevers van heeft gemaakt. Ze komen voornamelijk uit Brazilie, waar ze tot voor enkele jaren nog gemaakt werden. En we spraken iemand die een hele oude uit Duitsland heeft, en er heel trots op was natuurlijk! De meeste zijn tussen de 40 en 50 jaar oud..... Vanuit Trujillo zijn we met de nachtbus nog 8 uur naar het noorden gegaan, naar Mancora, een badplaats die ook nog echt een vissersdorp is. We hadden daar voor een hele week een bungalowtje geboekt, maar besloten gisteren om toch eerder weg te gaan. Het strand is leuk, maar Equador wacht en opeens hebben we nog minder dan een maand te reizen. Rare gewaarwording dat de tijd zo snel gaat.....en dat het nog steeds ontzettend leuk is om nieuwe dingeo, mensen en gebieden te zien. Mancora is een echt surf en kite surf centrum, er zijn lange golven, waar de surfers tijden op kunnen rijden. Een prachtig gezicht. We zijn nog met een tuktuk (mototaxi) naar een naburig strand geweest, waar we fantastisch geluncht hebben. Daar staan enorme huizen aan het strand, die je kunt huren, wat een aantal families ook nu nog deed (het is na seizoen hier). Overigens is het eten hier aan de kust echt geweldig, vooral de yellow fin tonijn is super! Morgenmiddag gaan we naar Equador, om 16.30 moeten we bij een busstation zijn. Daar worden we ingecheckt en dan rijden we naar een plaatsje dat Sullana heet. We moeten daar wachten op een andere bus en gaan s nachts de grens over naar Loja in de bergen. Zal weer een stuk frisser zijn daar. Hopelijk niet te, want we hebben onze warme spullen vanuit Lima naar Utrecht opgestuurd. Zijn heel benieuwd naar Equador, zullen er 2, 5 weken doorbrengen voor de Galapagos. Een vriendinnetje van Nicky dat in Equador woont, denkt via de mail met ons mee. Wie weet gaan we nog de jungle in!

1. Herman van Riessen:
    13 mei 2015
    Hoi Janny en Han,

Nog steeds erg leuk en inspirerend om te lezen. Het ga jullie goed!
    hartelijke groet,
    Herman van Riessen
  2. Marjolijn:
    Lieve Janny en Han,
    Heel bijzondere reis, nog een hele maand genieten, van zoveel moois, ook nog lekker eten, klinkt heerlijk allemaal, veel liefs, Marjolijn (en tot over nu toch echt afzienbare tijd :-)
  3. Annelies Konincks:
    Lieve allebei,
    Ja, lijkt me op een leuke manier behoorlijk verslavend zo steeds onderweg te zijn, afgewisseld met 'freewheelen'. De vorige keer ook al zo'n geanimeerde verslaglegging, en zo trouw daarin! Kevers zijn echt populair geworden en sinds de vijftiger jaren dat ook al zijn, nog eens extra, lijkt het; de garage tegenover ons in Fr'rijk kent een volkswagenclub, heet het, maar het zijn vooral kevers waar men 's avonds en in het weekend aan sleutelt. Fijn ook dat jullie nu ook sla eten! Wens jullie nog een fantastische maand, ben benieuwd ook naar jullie Galapagos-bezoek! Liefs,
    Annelies
  4. Lya:
    Hoi lieve mensen

Zo nog een maandje en dan alweer voorbij.maar de verhalen blijven erg boeien zeg. Ben ook heel benieuwd hoe jullie Equador vinden.
    Leuk al die kevers heb er zelf ook ėėn gehad.
    Nou lieve mensen nog een hele mooie reis en geniet van alles.
    Veel liefs van Lya en Ton.