Fiji

21 april 2015 - Nadi, Fiji

Twee weken Fiji, onze spoom...

Een spoom is een tussengerecht om de maaltijd te laten zakken. Na ons afscheid van NZ dat via een weg door prachtige natuur tussen Raglan en Auckland verliep met Niall van Piwiwiwi achter het stuur, belandden we in een Holiday Inn, waar we ook nog getuige waren van een Pakistaanse bruiloft. Iedereen supermooi gekleed natuurlijk. En de eerste nacht in een hotel met tuintje buiten voelde wel heel luxe na 7 weken campervan. Hoewel ik wel de eerste nachten wakker werd met gedachten als: waar ben ik, hoe ben ik hier gekomen, waar is t campertje?

De eerste week op Fiji brachten we door op een wat ouder en leuk resort in de buurt van Nadi. We waren nog erg in de doe modus en ondernamen iedere dag wel wat. De taxichauffeur die ons de eerste keer daar ophaalde werd een soort prive chauffeur, we konden hem bellen als we erges heen wilden. We zijn naar een prachtige orchideeentuin en jungle bos geweest 'the Sleeping Giant' en hebben ons geheel met modder ingesmeerd en dit afgeweekt in een warme mudpool en daarna in een thermal bath. Deed echt een beetje aan NZ denken, alleen veel goedkoper. Daarna hebben we in het stadje onze reis verder uitgestippeld, naar 3 eilandjes ten westen van Fiji. We zijn ook nog met een lokale bus naar een stadje verderop gegaan. Maar eerst bekeken we een grote Indiase tempel in Nadi en kochten meer internet. Daardoor waren we zo laat op weg naar Lautoka dat we er alleen heerlijk chinees gegeten hebben en met een taxi terug gingen. De bus stopte iedere paar meter, leek het, en deed er daardoor erg lang over. Fiji is overigens een arme regio, derde wereldland met aardige en niet opdringerige mensen. Als je niets koopt, ook al heb je kava met ze gedronken als welkomsritueel, is niet opdringerig.

Kava drinken is hier iets heel algemeens, iedereen doet het de hele dag en vooral na het werk, maar ook tijdens. Wij hebben het (natuurlijk) ook een aantal keren gedronken, hadden het de 1ste dag al op de markt gekocht zelfs. Je zou er helder in je hoofd van blijven, maar heel loom in je lijf. Ik dacht er goed op te slapen.....maar helaas, we merken er niets van zelf, en zien wel veel Fijianen die er redelijk groggy bij lopen....

Op zal terdag de 11de april hoorde ik dat mijn dierbare vriendin en collega Johanna de dag ervoor is overleden. Hoewel dit te verwchten was, en niet iedereen haar zal kennen die dit leest, wil ik het hier toch vermelden, ik mis haar nu al en kan me niet voorstellen dat ik haar nooit meer zal zien of spreken, zo verdrietig....

Ik zit nu op ons laatste eiland te typen. De big boot komt om 15.30. We worden daarheen gebracht met een klein bootje samen met degenen die ook terug naar Nadi gaan. De eilanden lijken wel op elkaar, hoewel de bewoners en eigenaren van de kampjes er een eigen Fiji accent aan proberen te geven via het eten, het zingen, kava drinken en dansen. Een keer hebben we echt Fijimeten gehad, veel zeewier, oa seagrapes, die ik later zelf aan de waterkant zag groeien. Alles bereid onder in houtvuur heet gemaakte stenen, wat het een eigenaardige rookgeur en -smaak gaf. Toen we net aan waren gekomen, leek het net of we op een soort schoolkamp waren. Er zijn alleen jongeren op deze resortjes, en dan tussen de 18 en 25...we waren en zijn by far de oudsten. Terwijl ook deze tripjes niet echt goekoop zijn met alle (gezamelijke) maaltijden inbegrepen toch zo'n 100 euro per dag en de boot op de terugweg schrikbarend duur is, doordat ieder los traject berekend wordt, waardoor de terugtocht bijna het dubbele van de heenreis kost. Maar de andere ouderen zitten wrs op luxere resorts die vanaf 500 euro pd kosten... Uiteindelijk was het allemaal heel leuk. We hebben prachtig gesnorkeld, fantastische koralen gezien en mooie visjes. We hebben zelfs nog met reef sharks gezwommen, een echte belevenis. Er waren er 6 en ze kwamen heel dichtbij, je kon ze aaien en onze begeleider luxer er zelfs een in zijn nekvel en hief hem boven water. Natuurlijk stond daar wel wat tegenover, niet voor niets heette het 'feeding the reefsharks': onderweg was een van onze 'bootmannen' met een speer en rubber uit de boot gesprongen en had enkele visjes gevangen, die de sharks kregen met wat brood. sMiddags nog een heel eind gesnorkeld nadat we met een bootje ergens waren afgezet en terug zwommen. Zo overweldigend, de koralen, net of ik weer voor t eerst de oude Efteling bezocht, sprookjesachtig.

Vanaf morgen gaan we een lange reis maken, terug in de tijd, in Lima is het 17 uur vroeger dan hier. We vliegen eerst naar Auckland en dan 4 uur later door naar Santiago, waar we een hotelletje hebben voor 1 nacht. Dan naar Lima en de volgende dag naar Cusco, waar we een week blijven en Macho Pichu gaan zien.... Hebben er zin in om weer hele andere dingen en sferen mee te gaan maken. Volgende bericht komt dus uit Peru! En wat fijn dat het voorjaar is in Nl !

1. Marjolijn:
    21 april 2015
    Heb net de foto van hoe 'bijna alle mensen in Nieuw Zeeland wonen' pas gezien, zo'n huis wil ik ook! Sterkte met verlies van Johanna. Nu naar Peru, jullie hoofdgerecht? Lijkt me geweldig!!! Liefs Marjolijn
  2. Peter:
    21 april 2015
    Ja, wij lazen de advertentie in de krant en ik heb Ron een brief geschreven.
    Thom was er geweest (bij de herdenkingsbijeenkomst) en vertelde er over op de verjaardag van Annelies afgelopen zaterdag.
    Heb nog even nagelezen (op wikipedia) wat kava zoal vermag.
    Veel plezier ook in Peru!
    Peter
  3. Tjarda:
    Hoi Janny,
    Erg druk geweest met de bezoekjes in het ziekenhuis aan tante Trudy de afgelopen weken. ( 2 keer opgenomen geweest)En vooral ook met het wachten op artsen die bij haar langs zouden komen om uitslagen door te spreken enz. Werd er helemaal gek van, ze lieten ons soms 3 uur wachten. Ze was zo slap als een vaatdoek toen ze uit het ziekenhuis kwam en kon niet op haar benen staan. Ze heeft afgelopen week heel veel op bed gelegen maar sinds vrijdag gaat het ineens met sprongen vooruit, ze scharrelt weer wat door haar kamer verzorgt de plantjes op het balkon, ongelooflijk!
    Eric en Marleen zijn nu een week weg. Ze hebben eerst een paar dagen in Sydney gezeten en zijn nu in Melbourne waar ze zich bij een bureau hebben ingeschreven dat bemiddelt in werk. De temperatuur daar is lager dan in S. best koud dus dat viel tegen
    Wat naar van Johanna, sterkte daarmee ...
    Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen in Peru!
    Het klinkt allemaal super afwisselend jullie reis, jaloersmakend, die verhalen allemaal en fantastisch om zo vaak iets te horen!
  4. GM de Groot:
    21 april 2015
    Fiji eilanden klinken erg romantisch. Is het dus ook een beetje. Zwemmen is een belevenis daar begrijp ik. Je krijgt toch een inkijkje inzon leefsfeer door jullie reis. Ik ken Johanna niet, maar toch sterkte, want dat doet zeer een dierbare vriendin verliezen.
    Groeten en tot in Peru. Gaan jullie ook naar de Galapagos?
  5. Heleen Homma:
    22 april 2015
    dag Janny en Han, inmiddels zijn jullie in een ander continent, waar jullie ongetwijfeld weer nieuwe, prachtige ervaringen zullen opdoen. Andere armoe ook... Gecondoleerd met je vriendin Johanna, het is verdrietig als je dan geen afscheid kunt nemen.
    Wij waren afgelopen weekend weer op het eiland van Tjarda, zonder jou en vanaf dag 2 ook zonder Corrie, die nu ook in Nieuw Zeeland zal zijn.
    Het was echt Amelands weer, stevige wind, zon, dan weer strakblauw, en met spiegelglad wad. Prettig als vanouds. Je werd gemist!
    Goede reis verder & hartelijke groet,
    Heleen
  6. Anton:
    25 april 2015
    wat een mooie belevenissen, meeslepend beschreven. Benieuwd hoe jullie Zuid-Amerika gaan beleven. Als je Nicaragua mocht aandoen dan is het maar een uurtje vliegen van Managua naar Puerta Cabezas in het noordoosten. Daar doet onze Floor een paar maandjes vrijwilligerswerk met Stichting SamenScholen. Wij gaan ons opmaken voor de evenementen van het einde van het boulesseizoen. Nog een heel fijne tijd.
  7. Lya:
    29 april 2015
    Hoi Janny en Han.
    Net even contact gehad met je nicht Edith en was erg geïnteresseerd
    In jullie reisverhalen. Dus nu stuur ik alles door. Wat erg voor jullie om een vriendin te moeten verliezen en dan ook niet afscheid kunnen nemen. Hopelijk genieten jullie wel van de prachtige reis.
    Veel liefs van hier