Laatste dag in NZ

6 april 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Tweede Paasdag,

Op de valreep wil ik nog een reisverslag schrijven, morgen vroeg vliegen we naar Fiji. We zijn de Holiday Airport Inn nabij het vliegveld van Auckland. Een heel verschil met de campervan, die we vanmorgen uitgeladen en afgeleverd hebben. Op de een of andere manier warwaardoo trektassen voller en zwaarder... We waren gisteren nog in de veronderstelling dat we woensdag zouden vliegen, gelukkig had ik mailcontact met Piwiwiwi en haalde Anne ons uit de droom. Hadden we bijna ons vliegtuig gemist..... t Was wel ff schakelen, opeens een dag minder.

Maar goed, we hadden al weer veel dagen gehad sinds het laatste reisverhaal en veel gedaan. We waren in Wanganui, een vd leukere plaatsen die we hebben aangedaan. Er was een zaterdagmarkt met heerlijke lekkernijen en een kunstweek. We hebben prachtige glas in lood ramen gezien in het gemeentehuis, een uitbeelding vsn de geschiedenis van Wanganui regio. En een aantal galerieën, konden natuurlijk niets kopen met nog 2 maanden te gaan. Han heeft nog een stuk meegepikt van de finale cricket Australië tegen NZ, maar het eind niet gehaald. Australië won trouwens weer.

De volgende dag zijn we door een sprookjesachtig landschap met prachtige regenbogen naar Rotorua gereden en hebben we daar weer in de hete baden gelegen. Nu ook de Huka waterfall bij Taupo gezien, die we de 1ste x vergeten waren. En we hebben weer een duur betaalde tour gedaan: s avonds naar een Maoridorp, waar we oude cultuur, Maori eten, glimwormen en Kiwi's zouden krijgen en zien. De Maoris deden erg hun best, met schijnve hten en zingen en vertellen, het eten was vrij gewoon, misschien op authentieke manier bereid, we zagen 5 g

limwormlichtjes en de kiwi's bleken in een soort dierentuin rond te lopen. Maar we hebben er 2 gezien en besloten geen duur n betaal d  tours meer te doen in NZ.

We zakten af naar Coromandel, een schiereiland aan de westkust, waar het werkelijk onbeschrijfelijk mooi is, de bergen, de beplanting, echt fantastische natuur! Doet niet onder voor het zuid eiland. En het was veel warmer dan in het zuiden. Een hoogtepunt was een treintochtje dat we vlak boven Coromandel town maakten. Een railway aangelegd door een man die zich dat ten doel had gesteld en die ook op zijn grote stuk land de oorspronkelijke vegetatie weer terug brengt en pottenbakker is. Een alleskunner en vast niet getrouwd. Op de website http://www.drivingcreekrailway.co.nz kan je filmpjes van zijn werk aan de railway zien en misschien kan Han nog een youtube fimpje plaatsen. Het was heel byzonder.

Daarna zijn we een paar dagen in Hamilton geweest, waar we naast het mooie museum ook een rugby wedstrijd bijgewoond hebben. Met Maori schijnvechten vooraf, zoals bij elke wedstrijd. Je vraagt je soms wel af waarom de Maoris dit cultuurvertoon blijven doen, met blote basten en stokken en veel primitieve oer geluiden. Stel dat wij de germanen nog steeds ten tonele zouden voeren....? Zo wie zo worden de Maoris flink ten tonele gevoerd, ieder natuurverschijnsel wordt wel begeleid door een uitgebreid bord waarop een zeer fantasievol Maori verhaal verteld wordt, waarin goden (?) elkaar ontmoeten of om een bepaalde berg vechten waardoor alles zo is ontataan als het er nu bij ligt. De Maoris hebben veel meer bereikt dan de Aboriginals in Australië, terwijl de laatsten er 10 a 20000 jaar hebben gewoond itt de Maoris die zo'n 200 jaar voor de early settlers aan land zijn gekomen, maar het voelt soms alsof de laatsten met heel veel egards toch tot een soort toerische attractie zijn verworden....Zo is er nog wel meer te vertellen over NZ, maar dat moet maar een keer in het echie. Wij gaan zo slapen, morgen om 05.15 op....tot ziens op Fiji..... en fijne Pasen!

1. Elsbeth Herinckx:
    6 april 2015
    Wat een land! Leuk ook de highlights die je opschreef. Of we ooit deze reis gaan maken weet ik niet maar het wensenlijstje is geduldig! Dank jullie wel voor de impressies! Imposant en inspirerend!
  2. GM de Groot:
    6 april 2015
    Wat een mooi land. Iets om naar terug te gaan ooit? En wat een dikke mensen.
    Ja jammer dat zon Maori cultuur zich blijft laten zien in primitieve dansen. Dat is toch niet nodig meer lijkt me. Maar je ziet dat in Afrika ook. Touristen willen dat graag denk ik. Jammer dat jullie weg moeten uit dit mooie land?
  3. Inge Lagerwey:
    20 april 2015
    Wederom geweldige ervaringen, wat is de natuur toch overweldigend en wij bijna nietig. Genietze + k mail