weer van zuid naar noord

29 maart 2015 - Wanganui, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 28 maart, weer op het Noord Eiland.

Het vorige reisverslag schreef ik op de meest luxe camping waar we zijn geweest, dit op de leukste camping tot nu toe. We hebben de laatste anderhalve week veel gedaan en gezien, eigenlijk vooral dingen die "je gedaan moet hebben" op het Zuid Eiland. Na Wanaka zijn we naar Mount Cook gereden, 40 km langs het meest azuurblauwe meer dat je je voor kan stellen. Het was prachtig, zo jammer dat je dat net niet zo mooi op de foto krijgt! Mt Cook is een van de hoogste bergtoppen, die met sneeuw bedekt zijn. Vooral het contrast met de groene natuur beneden is interessant, verder is het vooral toeristisch. Van daaruit zijn we weer overgestoken naaar het oosten, naar Kaikoura, waar de walvissen zijn. Een dure trip geboekt, die eerst niet doorging vanwege het weer, maar smiddags wel. was dus twee maal een leuk fietstochtje voor ons. Met 22 man op een catamaran de zee op. Bij Kaikoura zwemmen walvissen omdat daar een hele diepe kloof van 1000 meter onder water zit, die ook nog eens volzit met lekker voer voor hen. Alleen de mannetjes blijven er een tijd hangen, de vrouwen vinden het te koud.... We voeren ongeveer 2, 5 uur rond in dit gebied, waarbij de kapitein op gezette tijden met een grote toeter ging luisteren of hij whale activities hoorde. Wij er in t begin ook steeds uit, in de kou met opspattend water om de oren, maar nee, geen activities. Als we geen whale zouden zien was de refund 80% dus er werd wel doorgezet. En ja, opeens zagen we hem, een soort groot blok met een klein vinvormig bobbeltje, 2/3de van het beest dat wel 18 meter lang schiijnt te zijn. De bemanning was uitgelaten (!). Na enige tijd riepen ze dat Manu, want zo heet hij, weer ging duiken en ja hoor, daar kwam zijn staart boven water, het mooiste deel, helaas lukte het ons niet die op de foto te krijgen...Daarna voeren we snel terug naar de kust. Enkele dagen later hebben we nog een must do gedaan. We zijn gaan zee kayakken vanuit Marahau. Weer een sportieve activiteit. Na een instructie van anderhalf uur, waarna ik alleen maar hoopte dat we niet zouden omslaan, gingen we om 10 uur op pad. Met ons tweeën in een gele kayak, schort om en zwemvest aan. De zee was kalm, het weer lekker. We hebben een paar keer een strandje aangedaan. Opletten dat de kayak niet wegdrijft, want het werd vloed. Broodjes met zelfgebakken ei gegeten, Janny had voor de catering gezorgd. Om Adele island gekayakt, waar we een zeehonden kolonie troffen, volgens afspraak. Leuk gezicht weer, vooral de kleintjes die vlakbij in het water dartelden. Het mooist waren de vogelconcerten die we vanaf het eiland hoorden en de ongelofelijke stilte op het water. Er gaan zoveel kayaks de zee op, maar na een minutt of 20 minuten waan je je allen op de zee. t Was toch nog een enorme peddeltocht terug, we kwamen om 14.30 weer aan land, geradbraakt. Dachten dat we onze armen niet zouden kunnen gebruiken de volgende ochtend, maar dat viel enorm mee.

Nu zijn we op een campsite bij Wanganui, een ontzettend leuk stadje waar kunstweken zijn. Gezellige markt met ook lekkere dingen. We merken wel dat we heel veel in de natuur hebben gezeten, heerlijk om weer drukte om je heen te hebben! Nog anderhalve week NZ............

1. Marjolijn:
    29 maart 2015
    Dus dat meer is in het echt nog azuurblauwer! Het is al zo adembenemend mooi op de foto's! Wat doen en zien jullie veel, nog heel veel plezier, liefs Marjolijn
  2. Elsbeth Herinckx:
    Adembenemend! Dank voor jullie mooie verhalen en schitterende foto's! Geniet van de laatste dagen in Nieuw Zeeland!
  3. Lya:
    29 maart 2015
    Erg mooie foto's en geniet nog ff van het mooie land.

Even wat anders wij zijn 27 maart opa en oma geworden eindelijk een meisje na 4 knulletjes .ze heet Puck.
    Lieve luitjes heel veel plezier en bedankt voor de leuke verhalen.
    Xxxxxx
  4. Peter:
    Heel erg leuk!
  5. GM de Groot:
    Nou die walvissen blijven bijzonder denk ik. Was dat miet eng dat kajakken? Ivm haaien enzo, vanuit Ndereland zie je alleen grote enge beesten in de zee. Valt natuurlijk mee als je er zelf bent. Ik vond vorige keer dat museum erg bijzonder. Daar hoor je anders niets van. Jullie geven zo een inkijkje in hoe het echt in het land is. Leuk en interessant
  6. Inge Lagerwey:
    1 april 2015
    Wat n overweldigende natuur wederom, boezemt ontzag in en schept rust. Zintuigen vormen de poort naar een spiritueel leven. Heb je nooit zo enthousiast over sportieve activiteiten gehoord. Fijn om zo voldaan te zijn ; jij noemt t echter geradbraakt, nou dat ben je als je door een hevige windstoot met fiets omver geblazen wordt.
  7. Suze:
    3 april 2015
    Dag Janny en Han,
    Fijn om te lezen dat jullie zo enorm genieten. Wat prachtige ervaringen...
    Hier in Bunnik gaat het anders qua ervaringen..maar ook oke.
    We zitten in een andere levensfase....de nieuwe nier van Hubert doet t als een tierelier......